Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><DIV><P><SPAN>Dit bestand bevat regionale luchthavens zoals vastgesteld in de Omgevingsvisie provincie Groningen 2016-2020. We faciliteren en reguleren de vraag naar recreatief vliegen en bieden ruimte aan vluchten met een evident maatschappelijk belang. Er zijn zes regionale luchthavens.</SPAN></P></DIV></DIV></DIV>
Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><DIV><P><SPAN>Dit bestand bevat de regionale luchthaven Groningen Airport Eelde zoals vastgesteld in de Omgevingsvisie provincie Groningen 2016-2020. Wij faciliteren Groningen Airport Eelde onder meer door het vaststellen van de strategie, goedkeuring van majeure investeringsbeslissingen, lobbyen en daar waar nodig financiering van projecten.</SPAN></P></DIV></DIV></DIV>
Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><DIV><P><SPAN>Het luchthavengebied is het gebied dat bestemd is voor gebruik als luchthaven, met bijbehorende voorzieningen. De omvang van dit gebied bepaalt mede of een luchthavenbesluit nodig is, of dat met een luchthavenregeling kan worden volstaan. Als de geluidcontour van 56 dB(A) Lden en/of de contour van het plaatsgebonden risico van 10-6 (deels) buiten het luchthavengebied liggen, is een luchthavenbesluit vereist.</SPAN></P></DIV></DIV></DIV>
Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><DIV><P><SPAN>De start- en landingsbanen van luchthavens zijn de gebieden waarvan wordt opgestegen en waarop wordt geland. In de luchthavenbesluiten voor de betreffende luchthaven worden deze aangeduid.</SPAN></P></DIV></DIV></DIV>
Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><DIV><P><SPAN>Aan de koppen/uiteinden van start-/landingsbanen moeten in een luchthavenbesluit gebieden worden vastgelegd, waarbinnen speciale eisen gelden voor obstakels en de breekbaarheid daarvan. In Groningen zijn deze alleen voor de vliegvelden Oostwold en Stadskanaal en voor Heliport Eemshaven vastgelegd.</SPAN></P></DIV></DIV></DIV>
Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><DIV><P><SPAN>De algemene regelgeving luidt dat militaire vliegtuigen boven ons land niet lager dan 300 meter mogen vliegen. Voor helikopters varieert de minimum vlieghoogte van 45 tot 210 meter, afhankelijk van de plaats waar gevlogen wordt. In laagvlieggebieden wordt voor zowel sport- als militaire luchtvaartuigen een afwijkende minimale vlieghoogte vastgelegd. Een militaire vliegtuig moet minimaal 75 meter hoogte worden aangehouden. Helikopters mogen in sommige gebieden 30 meter of lager vliegen. Het gebruik van laagvlieggebieden wordt geregeld door de luchtvaartwet. Voor het houden van militaire trainingsvluchten in deze gebieden is geen gemeentelijke vergunning vereist. In de laagvlieggebieden is militair vliegen wel aan beperkende regels gebonden. Er mag bijvoorbeeld niet boven gebieden met aaneengesloten bebouwing, zoals woonkernen worden laaggevlogen, in die zin dat de helikopter er wel langs en overheen mag vliegen als dat nodig is, maar er niet gedurende langere tijd er boven mag oefenen. Hierbij moet worden opgemerkt dat de term 'aaneengesloten bebouwing' niet samenvalt met de grenzen van de bebouwde kom.</SPAN></P></DIV></DIV></DIV>
Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><DIV><P><SPAN>Dit bestand bevat militaire oefengebieden in en rondom de provincie Groningen. Binnen deze gebieden gelden o.a. beperkingen voor het opstijgen en/of landen met een luchtvaarttuig (buiten officiële luchthavens)</SPAN></P></DIV></DIV></DIV>
Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><DIV><P><SPAN>Dit bestand bevat militaire laagvliegroutes zoals vastgesteld in de Omgevingsvisie provincie Groningen 2016-2020. Boven Westerwolde en het uiterste westen van onze provincie liggen militaire laagvliegroutes voor jachtvliegtuigen en transportvliegtuigen. Daar geldt een minimale vlieghoogte van 75 meter. In verband met de veiligheid mag onder deze laagvliegroutes niet hoger worden gebouwd dan 40 meter. Het betreft een strook van 1 nautische mijl (1852 meter) aan beide zijden van de middellijn van de route. Gemeenten moeten bij de vaststelling van bestemmingsplannen hiermee rekening houden.</SPAN></P></DIV></DIV></DIV>
Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><DIV><P><SPAN>Dit bestand bevat de helikopterhaven Eemshaven, zoals vastgesteld in de Structuurvisie Eemsmond-Delfzijl. Een helikopterhaven ondersteunt de mogelijkheden van verdere ontwikkeling van offshore windenergie en kan onder meer worden gebruikt bij de bouw, onderhoud en beheer van de offshore windparken.</SPAN></P></DIV></DIV></DIV>