Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><DIV><P><SPAN>Dit bestand bevat provinciale vaarwegen zoals vastgesteld in de Omgevingsvisie provincie Groningen 2016-2020. Net als voor onze wegen, dient zich ook voor onze vaarwegen een instandhoudings- en vervangingsopgave aan. Het Meerjarenprogramma beheer en onderhoud voorziet alleen in het zogeheten 'reguliere beheer en onderhoud', maar biedt geen ruimte voor grootschalig baggerwerk of vervangingsopgaven (bijvoorbeeld bruggen/sluizen) voor de vaarweginfrastructuur. In de 'Nota Beheer provinciale vaarwegen 2011-2020' staan onze streefbeelden en knelpunten voor onze vaarwegen. Wij realiseren de streefbeelden binnen onze financiële mogelijkheden gefaseerd, door bij nieuwbouw of vervanging de bijbehorende functie-eisen toe te passen, afgewogen tegen andere maatschappelijke belangen. Dit betreft met name de doorvaarthoogte en -breedte van bruggen. Wij hanteren hierbij de 'Richtlijnen vaarwegen' als vertrekpunt.</SPAN></P></DIV></DIV></DIV>
Name: Overige Vaarwegen in Provincie Groningen (Omgevingsvisie 2016-2020)
Display Field: VAARWEGNAAM
Type: Feature Layer
Geometry Type: esriGeometryPolyline
Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><DIV><P><SPAN>Dit bestand bevat vaarwegen zoals vastgesteld in de Omgevingsvisie provincie Groningen 2016-2020. De functiekaart Vaarwegen is de basis voor de toewijzing van vaarwegbeheerders voor deze vaarwegen op grond van de Waterwet.</SPAN></P></DIV></DIV></DIV>
Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><DIV><P><SPAN>Dit bestand bevat zeehaventerreinen zoals vastgesteld in de Omgevingsvisie provincie Groningen 2016-2020. Wij hebben twee belangrijke zeehaventerreinen: Eemshaven en Delfzijl/Oosterhorn. Delfzijl heeft een meer industrieel karakter, waarbij de chemie en in mindere mate de metaalsector overheersen. In de Eemshaven is sprake van bedrijvigheid op logistiek gebied en opslag (containers, bulk) en energie gerelateerde ruimtevragende en/of zware industriële activiteiten.</SPAN></P></DIV></DIV></DIV>
Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><P><SPAN>TOP10NL is een digitaal objectgericht kaartbestand wat ten grondslag ligt aan de topografische kaart 1:10.000. Definitie Inrichtingselement: Ruimtelijk object, punt of lijnvormig, al dan niet ter detaillering dan wel ter inrichting van de overige benoemde ruimtelijke objecten of een ander inrichtingselement. Let op: Deze data wordt automatisch twee-jaarlijks bijgewerkt. De meest recente update-datum is te vinden in de tabel Geomagazijn.BRT.DM_NIP_VERVERSINGSDATUM_BRT.</SPAN></P></DIV></DIV>
Color:
[76, 0, 115, 255] Background Color: N/A Outline Color: N/A Vertical Alignment: bottom Horizontal Alignment: left Right to Left: false Angle: 0 XOffset: 0 YOffset: 0 Size: 7 Font Family: Arial Font Style: normal Font Weight: normal Font Decoration: none
Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><P><SPAN>De doorfietsroutes naar Groningen vanuit de omliggende dorpen en Assen</SPAN><SPAN>.</SPAN></P></DIV></DIV>
Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><DIV><P><SPAN>Dit bestand bevat de knooppunten van het Routenetwerk Fietsknooppunten Groningen. Fietsroutenetwerken zijn gebaseerd op een fijnmazig netwerk van rustige paden en wegen, die bij elkaar komen in genummerde knooppunten. Elk knooppunt binnen een netwerk heeft een tweecijferig nummer. Tussen knooppunten lopen verbindingsroutes die in twee richtingen doorlopend zijn bewegwijzerd met zogenaamde tracéborden. Op een knooppunt zelf geeft een knooppuntbord de keuzemogelijkheden weer</SPAN><SPAN>. De meeste actuele data is te vinden op Routedatabank (account nodig) of via Routebureau Groningen, onderdeel van Landschapsbeheer Groningen, op te vragen.</SPAN></P></DIV></DIV></DIV>
Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><DIV><P><SPAN>Dit bestand bevat de routes van het Routenetwerk Fietsknooppunten Groningen. Fietsroutenetwerken zijn gebaseerd op een fijnmazig netwerk van rustige paden en wegen, die bij elkaar komen in genummerde knooppunten. Elk knooppunt binnen een netwerk heeft een tweecijferig nummer. Tussen knooppunten lopen verbindingsroutes die in twee richtingen doorlopend zijn bewegwijzerd met zogenaamde tracéborden. Op een knooppunt zelf geeft een knooppuntbord de keuzemogelijkheden weer</SPAN><SPAN>. </SPAN><SPAN>De meeste actuele data is te vinden op Routedatabank (account nodig) of via Routebureau Groningen, onderdeel van Landschapsbeheer Groningen, op te vragen.</SPAN></P><P><SPAN /></P></DIV></DIV></DIV>
Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><DIV><P><SPAN>Dit bestand bevat regionale luchthavens zoals vastgesteld in de Omgevingsvisie provincie Groningen 2016-2020. We faciliteren en reguleren de vraag naar recreatief vliegen en bieden ruimte aan vluchten met een evident maatschappelijk belang. Er zijn zes regionale luchthavens.</SPAN></P></DIV></DIV></DIV>
Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><DIV><P><SPAN>Dit bestand bevat de regionale luchthaven Groningen Airport Eelde zoals vastgesteld in de Omgevingsvisie provincie Groningen 2016-2020. Wij faciliteren Groningen Airport Eelde onder meer door het vaststellen van de strategie, goedkeuring van majeure investeringsbeslissingen, lobbyen en daar waar nodig financiering van projecten.</SPAN></P></DIV></DIV></DIV>
Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><DIV><P><SPAN>Het luchthavengebied is het gebied dat bestemd is voor gebruik als luchthaven, met bijbehorende voorzieningen. De omvang van dit gebied bepaalt mede of een luchthavenbesluit nodig is, of dat met een luchthavenregeling kan worden volstaan. Als de geluidcontour van 56 dB(A) Lden en/of de contour van het plaatsgebonden risico van 10-6 (deels) buiten het luchthavengebied liggen, is een luchthavenbesluit vereist.</SPAN></P></DIV></DIV></DIV>
Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><DIV><P><SPAN>De start- en landingsbanen van luchthavens zijn de gebieden waarvan wordt opgestegen en waarop wordt geland. In de luchthavenbesluiten voor de betreffende luchthaven worden deze aangeduid.</SPAN></P></DIV></DIV></DIV>
Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><DIV><P><SPAN>Aan de koppen/uiteinden van start-/landingsbanen moeten in een luchthavenbesluit gebieden worden vastgelegd, waarbinnen speciale eisen gelden voor obstakels en de breekbaarheid daarvan. In Groningen zijn deze alleen voor de vliegvelden Oostwold en Stadskanaal en voor Heliport Eemshaven vastgelegd.</SPAN></P></DIV></DIV></DIV>
Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><DIV><P><SPAN>De algemene regelgeving luidt dat militaire vliegtuigen boven ons land niet lager dan 300 meter mogen vliegen. Voor helikopters varieert de minimum vlieghoogte van 45 tot 210 meter, afhankelijk van de plaats waar gevlogen wordt. In laagvlieggebieden wordt voor zowel sport- als militaire luchtvaartuigen een afwijkende minimale vlieghoogte vastgelegd. Een militaire vliegtuig moet minimaal 75 meter hoogte worden aangehouden. Helikopters mogen in sommige gebieden 30 meter of lager vliegen. Het gebruik van laagvlieggebieden wordt geregeld door de luchtvaartwet. Voor het houden van militaire trainingsvluchten in deze gebieden is geen gemeentelijke vergunning vereist. In de laagvlieggebieden is militair vliegen wel aan beperkende regels gebonden. Er mag bijvoorbeeld niet boven gebieden met aaneengesloten bebouwing, zoals woonkernen worden laaggevlogen, in die zin dat de helikopter er wel langs en overheen mag vliegen als dat nodig is, maar er niet gedurende langere tijd er boven mag oefenen. Hierbij moet worden opgemerkt dat de term 'aaneengesloten bebouwing' niet samenvalt met de grenzen van de bebouwde kom.</SPAN></P></DIV></DIV></DIV>
Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><DIV><P><SPAN>Dit bestand bevat militaire oefengebieden in en rondom de provincie Groningen. Binnen deze gebieden gelden o.a. beperkingen voor het opstijgen en/of landen met een luchtvaarttuig (buiten officiële luchthavens)</SPAN></P></DIV></DIV></DIV>
Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><DIV><P><SPAN>Dit bestand bevat militaire laagvliegroutes zoals vastgesteld in de Omgevingsvisie provincie Groningen 2016-2020. Boven Westerwolde en het uiterste westen van onze provincie liggen militaire laagvliegroutes voor jachtvliegtuigen en transportvliegtuigen. Daar geldt een minimale vlieghoogte van 75 meter. In verband met de veiligheid mag onder deze laagvliegroutes niet hoger worden gebouwd dan 40 meter. Het betreft een strook van 1 nautische mijl (1852 meter) aan beide zijden van de middellijn van de route. Gemeenten moeten bij de vaststelling van bestemmingsplannen hiermee rekening houden.</SPAN></P></DIV></DIV></DIV>